Točna H0

V tomto příspěvků Vám popíši stavbu točny ve velikosti H0. Snem asi každého vláčkaře, je mít na svém kolejišti funkční točnu. I mne tato nemoc postihla a tak již před více jak rokem jsem započal přemýšlet jak nějakou sehnat. Co si budeme povídat, výrobců je několik, ale ta cena. Točna od firmy Rocco stojí cca 9 tisíc a u Fleischmanna je cena obdobná. Dále se rozjíždí pár výrobců, ale i tak asi cena bude dosti vysoká. Já hledal něco levnějšího. Po hledání na internetu jsem nalezl točnu amerického typu od firmy Frateschi. Cena byla cca 1600,- CZK, bohužel aktuálně jsem ji nikde v CZ nabídce nenalezl. Ano, můžete namítat, že je to americký paskvil, ale co když se do toho vloží ruka modeláře? A tak mi to nedalo a objednal jsem. 
Přišla a hned první co mne udivilo byl pohon točny, takový randál jste ještě neslyšeli :D a zastavovala pokaždé na dalším výjezdu v řadě. První věc byla, že jsem pohon zkusil upravit, ovšem i po třech úpravách bezvýsledného bádání nic a tak pohon šel do koše. Začal jsem spekulovat s pohonem pomocí RC serva, ale také jsem se nedostal až do finále a tak servo využiji jinde. Mezi tím jsem se pustil do přestavby mostovky. Kompletní odstrojení, odštípání přebytečných blbostí, výměna kolejí za PECO, odstranění imitace kol pojezdu točny. Předělání osy mostovky na desítku šroub, usazení na ložisko 6000 a stavba nové paluby. Ještě mne čeká dokončit strojní domeček, zábradlí, kanálky a tak to nějak zkrášlit. Mezi tím došel nápad jak postavit pohon. Doma jsem likvidoval starou inkoustovou tiskárnu od značky HP (typ 920c) a vypadlo na mne pár ozubených koleček a servomotor. 
Jenže jak ovládat servomotor? Strýček google pomohl a nalezl jsem stavebnici regulátoru řízení krokového motoru cca za 250,- CZK. Ihned jsem objednal a za jeden večer sestavil převodovou skříň z hliníkového plechu a několika šroubků. Ke stavebnici řízení motoru jsem dokoupil pár vypínačů a krabičku, všechny spínací prvky jsem vyvedl přes vícežilový kabel do skříňky na ovládání. Sic je obvod dle prospektu napájen min. 12V, tak já jej napájím jen 5V a vše šlape jak má.

A jak řekl můj otec, který se mnou vše kutí: "Dobře se ta tiskárna točí." Tímto se přesouvám do poslední fáze stavby točny a tou je dokončení mostovky a příslušenství. Ale o tom až zase někdy příště. Ještě přikládám pár foto k náhledu mostovky a převodovky.












Železniční modelářství - publikace

Při procházení internetu jsem nalezl jednu výbornou publikaci. Roku 1959 byla vydána Dopravním nakladatelství dvoudílná publikace od Luboše Kotnauera a Zdeňka Maruny. Vydání obsahuje řadu reálných výkresů a skic drážních staveb. Tedy od kolejiva, přes výstražná a zabezpečovací zařízení, mosty, tunely, až po nádražní budovy ve výkresech a pláncích. Dále zde jsou základní předpisy a normy. Rozměrová pravítka a základní rady jak stavět kolejiště. Některá metody stavění již musíte brát s rezervou, přeci jen některé materiály jsou již dnes překonány ;) Pokud by někdo měl zájem dvoudílnou publikaci pročíst, zde nabízím odkaz ke stažení:


Publikace je scanovaná a každá strana je ve fromátu PNG. Velikost zabaleného archivu cca 210 MB. 

PF 2014

Vše nej, zdraví a spokojenost do Nového roku 2014
Vám přejí Kubíci.


Co dělám když nemodelařím

Když zrovna není nálada modelařit a nebo potřebuji oddych, skládám puzzle :D

Nádraží Hrochův Týnec


Listina o koncessi byla vydána dne 26. května 1897 ke stavbě lokomotivní železnice ze stanice Heřmanova Městce privilegovanou společností Rakousko-uherské dráhy státní přes Chrudim, Hrochův Týnec, Moravany a Holici do Borohrádku s odbočkou z Hrochova Týnce do Chrasti. Dráha budiž postavena jako dráha místní o rozchodu pravidelném.

Koncessionáři jsou povinni stavbu povolené železnic ihned po obdrženém povolení stavebním započíti, ji nejdéle do dvou let dokonati, vystavěnou dráhu pak veřejné vozbě odevzadati a po celou dobu koncesse pravidelnou vozbu po ní provozovati[1]

Vyhláškou ministéria železničného ze dne 12. května 1899 byla lhůta pro dloužena do 31. srpna 1899.
Dráhu vlastnila ‘’Místní dráha Chrudimsko-holická‘‘ od září 1899 až do svého zestátnění 1.1.1925.
Provozovatelem pravidelné osobní dopravy na této trati jsou nyní (2011) České dráhy. V rámci tzv. optimalizace veřejné dopravy v Pardubickém kraji bylo po jednání se samosprávami rozhodnuto, že v úseku Holice - Borohrádek bude osobní doprava zastavena a nahrazena autobusovou linkou. OREDO pak skutečně pro období jízdního řádu 2012 (t. j. od 11. prosince 2011) osobní dopravu v závazku veřejné služby v úseku Holice–hranice Pardubického kraje neobjednalo.    V současné době nádraží prošlo přestavbou. Semafory byly nahrazeny jedním párem dvousvětelných (červená a zelená) a na každé zhlaví byla přidána samovratná výměna.

Více foto naleznete zde: 
https://plus.google.com/u/0/photos/109779706952688121697/albums/5952825712783524609