Kremák 534.0465 H0 /1:87/

Dnes je více možností jak si koupit krásný model československé parní lokomotivy. První metoda je čekat, nežli to nějaký výrobce udělá jako sériovou výrobu. Zde je cena mnohdy v řádech 10 až 20 tis. CZK. Nebo jít po malosériovým výrobci, kde je model precizní a cenová hladina se pohybuje okolo 50 tis. CZK. Pokud se nebojíme modelařiny, otevírá se mnohem levnější cesta, ovšem mnohdy nemusí být krátkodobá, jelikož obsahuje patřičnou zručnost sehnání potřebných komponent. Dneska se dá sehnat třeba Kremák z 3D tisku za cenovou hladinu okolo 15 tis. (celkové náklady na 3D tisk díly a pojezdy), nebo se vrátit ke starým osvědčeným metodám a vysochat lokomotivu z odlitků, které se pohybuje v řádech stokoruna celkové náklady na model se tak pohybují okolo 5 až 10 tis. za kompletní komponenty pro stavbu.

My jsme se rozhodli koupit odlitek od pana Tomka, za cenu lokomotivy 300 CZK a tendru za 195 CZK to je super základ. Odlitek je potřeba opracovat a nějakou dobu ho pilníčky přemlouvat. Dalším důležitým faktorem je koupit rovný odlitek. Né všechny odlitky jsou nezdeformované, ohnuté apod., tedy koukat a případně se nebát zeptat. My vždy odlitky kupujeme přes internet a nikdy se nám zatím nestalo, že by odlitek byl vysloveně špatný. Za to panu Tomkovi děkujeme.

Dále jsme od BVmodel objednali několik doplňků, které se nám budou hodit na doplnění, či výměnu na odlitků - píšťala ČSD, pojistné ventily, mazací lisy, napaječe Friedmann, zámek dyšny atd.. Zde musím podotknout že né vždy tyto díly jsou skladem a někdy se na ně čeká trochu déle. Další díly jako kompresor jsme získali STL model pro 3D tisk od kamaráda. Uši, dyšna Giesl, schůdky, stupačky, podpěry kotle atd. jsou z naší produkce - prostě jsme si je nakreslili dle fotek a výkresů.

Na odlitku se nachází ochoz, ale nám se moc nelíbil a tak jsme ochoz ohnuly z kousku krablovaného mosazného plechu, který koupíte v modelářství jako materiál pro stavbu. Vše postupně sesadili, zabrousili, zalepili, vytmelili a na řadu přišel pojezd.

Pojezd je od firmy Roco, za poslední 2 roky jsme sehnali 2 celé lokomotivy BR57 Roco 04116 - jeden v DR s červeným pojezdem a verzi D spol. OBB s černým pojezdem. Pro našeho Kremáka se hodí červená kola a tak z OBB verze děláme "Německého Kremáka - 534.1". 

Pojezd pro tendr jsme získali od kamaráda co prodával tendr nějaké německé Roco mazutky, a tak jsme po něm šáhly a hle, sice úplně nesedí rozvor podvozků, ale tento fakt mírně zanedbáme za skvělé jízdní vlastnosti tohoto pojezdu. Odlitek tendru musíme kvůli velikosti motoru probrousit až ven, ale onu díru jsme schovali pod přesypané uhlí z tendru, který trochu přeplnily při zauhlování.

Lakování - celý model několikrát stříkáme surfacerem a dobrušujeme co se nám nelíbí. Ve finále několik vrstev dehtové černé, obtisky a polomatný lak. 

Zasklívání pomocí gelu a vitráže, doplňky, stupačky - ze zbytků leptů a madla ohýbáme na naší ohýbačce

2 dekodéry - do lokomotivy umísťujeme funkční dekodér pro světla na čele a imitaci svitu topeniště a do tendru dáváme lokomotivní dekodér pro osvětlení tendru a jízdu. Do budoucna připravujeme ozvučení modelu a v tendru již máme připraveno místo na reproduktor s ozvučnicí.

Testovací jízdy - pojezdy jsme koupili na Ebay a podle opotřebení kol, které vůbec žádné nebylo to vypadalo, že nikdy nejezdil. Již víme proč, z výroby, či jinak měl bohužel na dvou nápravách špatná rozvor a na výměnách nadskakoval jako koza. Pomocí měrky NMRA jsme dvojkolí seřídili a lokomotiva jezdí chvalitebně.