Stavba kolejiště IV

Kolejiště začíná procitat do krásy. V nedávné době dostavená flokovačka jede na plné obrátky. Již první momentky z kolejiště připomínají mírně realitu. Největší čas věnujeme dokončení nádraží. Zasypání kolejí v nádraží je skoro kompletní. Nástupiště jsou položeny a čekají na zasypání jemným štěrkem. Dokončujeme umístění nádražní budovy. Aktuálně Vám již mohu nabídnout pár fotek viz. u tohoto příspěvku. Stále čekáme na ozubená kola od Merkura, tedy pokládání kolejí v depu stále stojí. Mezi chvilky čekání na zasychání lepidla, jsem se dal do stavby speciálního H0 vozu a tím je vysávací a čistící vagón. Více se dozvíte v některém z dalších článků.

Zdroj 15V + 5V

Pro kolejiště jsem se rozhodl si postavit vlastní zdroj napájení přestavníků PECO a napájení osvětlení, semaforů a řízení točny. Tyto funkce doposud zastával transformátor FZ1 PIKO. Ovšem tento transformátor má 1x 16V AC a 1x 1,5-16 DC s reverzem. Ovšem bedna takových rozměru se jen tak pod kolejiště neschová a tak byl nápad na světě. Po krátkém přemýšlení jsem vymyslel toto:
Tr - 230/15V 10VA
AC/DC - můstek na 6A (měl jsem poruce)
Stab. 5V - stabilizátor napětí
C1 - elektrolyt. 2200 microF/25V
C2 - keramický 100nF
LED + R - led dioda a odpor cca 680 ohu

Cena součástek cca 200,- CZK

Na vše jsem si navrhl plošný spoj a vybrousil jej minibruskou. 

Výstupy mám tři. 5V je určen pro napájení led osvětlení. Stabilizátor stále udržuje napětí i přes větší zatížení výstupu. Stabilizátor mám opatřen hliníkovým chladičem. Výstup 15V DC je určen pro napájení přestavníků. Panel mám zapojen na páčkové vypínače, kde přehazuji kondenzátorovou metodou, ale o tom třeba v dalším článku. Třetí výstup je 15V AC a tento je určen pro flokovačku. Také by z tohoto výstupu šlo napájet DCC řízení, ale vzhledem k mému trafu s jen 10VA to nedoporučuji. Pokud by jste použili trafo např. 50VA a více, klidně můžete DCC napájet. Dále doporučují napojit pojistku, pro případný zkrat. 
Celé sestavený modul zdroje mám umístěn ze spodní strany panelu.

Flokovačka

V tomto článku si popíšeme zatravňování kolejiště. Jak vytvořit trávu na kolejišti se můžete dočíst na internetu v mnoha článcích. Koberce, posypy, hotové segmenty apod.. Pro naše kolejiště volíme tzv. elektrostatickou trávu. Jedná se o barvená vlákna, který se nechají koupit v několika odstínech zelené a délce. Sortiment trávy je jak zahraniční, tak tuzemský. Výhodou této trávy je že si ji uděláte takřka kamkoliv a v jakémkoli množství. Vždy vypadá nádherně a nechá se doplňovat a obnovovat. Nevýhodou této trávy je, že je k ní potřeba drahé elektrostatické zařízení. Z prodejen známe několik tipů o různých voltážích. Ovšem tato zařízení stojí i několik tisíc, tak si české ručičky dokážou pomoci a nějakou tu korunu ušetřit.
Na internetu jsem nalezl několik návodů na flokovačku. Nejvíce se mi líbil návod od Boris "Boco" Pechan tímto ho zdravím a děkuji mu za jeho článek a nakopnutí co a jak. Dále jsem poptával u kamarádů a ti mi radili podobné zapojení, díky Tome. Vše jsem promyslel a poupravil. Výsledkem bylo zapojení viz. toto schema:
Rozpis součástek:
Tr1 a Tr2 - 230/12V 2,6VA (cca 60,- CZK)
R (10 ks) - 10M 0,6W (cca 10,- CZK)
D (21 ks) - 1N4007 (cca 15,- CZK)
C (20 ks) - 10n/630V (cca 45,- CZK)
RLED (1 ks) - 10k pro LED (cca 1,- CZK)
LED (1 ks) - LEDka dle vlastní volby (cca 3,- CZK)
DPS doma broušený ze zásob.
Celkem:  134,- CZK
POZOR!!! Výstupní napětí je cca 11 000 Voltů!!!
Na sestavení jsem si navrhl plošný spoj. Bohužel nemám leptací sadu, takže jsem plošňák vybrousil minibruskou. Osadil součástky a proletoval. Napájení mám již připraveno z modulu napájení pro kolejiště. Také lze pro napájení použít trafo FZ1 od Piko a to výstup pro příslušenství. Mezi spoji součástek jsem nechával větší rozestupy vzhledem k možným přeskokům výbojů vysokého napětí.



Ke flokovačce jsem si vyrobil nádobku na travní směs z plastikové nádobky na potraviny zakoupené u rákosníků za 18,- CZK a nerezového (čínská nerez) sítka za 12,- CZK na čaj. Sítko jsem zbavil držadla a opěrky. Sítko s rámem jsem vsadil do víčka nádobky a vlepil tavnou pistolí, po neúspěšném pokusu vteřinovým lepidlem. Tedy již můžeme sečíst celkovou cenu přístroje - 164,- CZK. No není to skvělé?


Celý plošný spoj flokovačky jsem přestříknul lakem pro uchování a lepší izolaci před vysokým napětím. Vše ještě umístím do nějaké hezké krabičky.
Hned jsem provedl malou zkoušku zatravnění a výsledek je možné vidět na posledním obrázku.





Stavba kolejiště III


Pokračujeme v zasypávání kolejí na plné obrátky. Již máme zasypanou celou část nádraží mimo nástupišť. Dále nám dorazily lampy od JM Detailu a musím konstatovat, že tyhle lampy si reklamu zaslouží. Nástěnnou lampu jsem připevnil na nádražní budovu do uliční části. Také se nám daří výroba smrků. 18 ks smrků za 2 hodiny práce. To je celkem slušný mezičas. Již máme přibližně rozvrženo co kde bude. Nádraží, cihelna, depo, rozhledna, viadukt, potok, hliňák, cesty a další hromada motivů krajiny. Dále jsem se dali do modelování nástupišť. Můj cíl je do Vánoc dokončit nádraží. Depo a ostatní je stále běh na dlouho trať. Také jsem se rozhodl pro změnu napájení a tedy FZ1 od Pika vyměním za 15V AC trafo se zdrojem 15V DC a 5V DC vlastní výroby. Celá vláčkodráha tak bude mít vlastní napájení a nebe napojena na jiné externí zdroje. Dalším elektro cílem je stavba flokovačky. Nalezl jsem  návod na zajímavej model 11kV a tak jsem si jej trochu upravil. 11kV jsem ponechal, jen ochrany volím jiné. Ve výsledky by měla fungovat stejně. Jakmile dojdou součástky postnu info ze stavby a prvních pokusů flokování - zatravňování. Také konečně došlo na objednání převodů pro točnu. Tedy jak příjdou bude další sekce s pokračujícím usílím na výrobě vlastní točny.
Více foto ze stavby naleznete zde:
http://momentky.rajce.idnes.cz/Stavba_kolejiste_H0_-_Hrochuv_Tynec

Smrk - jak na to

Dnes jsem se rozhodl dle Youtube návodu vyzkoušet vlastnoruční výrobu stromků. Prvotním impulzem, byla vize zalesnění části kolejiště za depem. Po zhlédnutí cen jednoho stromečku a propočtu na plánované množství mne polil pot. V tomto vlákně Vám popíšu výrobu jehličnatého stromu - smrk. Na smrk je potřeba doslova 6 věcí. Co koupit, či sehnat:

Barvený drát - vázací (zelený, hnědý) - já použil tloušťku 1,2 mm o délce 50 metrů v balení (cena cca 30,- CZK)

vkládání motouzu mezi drátky
Motouzový provázek - tlustší nebarvený - (cena cca 60,- CZK)
Barva hnědá ve spreji - (cena cca 125,- CZK)

Lak matný ve spreji - (cena cca 120,- CZK)

Travní posyp nejmenované značky Nxxx - plná tráva, tmavě zelená - (cena cca 145,- CZK)

Papírová lepící páska - (cena cca 25,- CZK)

Součet nákupu je cca 500,- CZK a za tuto cenu předpokládám vyrobení minimálně 50 kusů smrků různých velikostí. Tedy pro ty pomalejší to je cca 10,- korun za stromeček + trocha svého času.

Nyní si už popíšeme výrobu:
stáčení pomocí vrtačky
vzhled surového stromku před posypem
Z kousku DTD desky a vrutu do dřeva jsem si vytvořil pracovní stoleček. Dle délky stromku si uštípnu drátek +- něco navíc pro stočení a kmínek. Motouz si předem nastříhám na délku šířky stromečku a rozmotám na volnější smotky. Drátek upnu na pracovní destičku a mezi drátky vkládám motouzové smotky do délky/výšky koruny stromu. Poté lehce zatočím konec a upnu drátky do vrtačky. Vše s citem zatočím. Točím tak dlouho, dokud stromek nevytvoří strukturu a zpevní, přichytí motouzové smotky. Takto připravený polotovar stromečku nůžkami zastříhám do tvaru stromu a lehce prostříhnu. Poté stromek stříknu hnědou barvou ve spreji a posypu travním posypem. Pokud je to málo, postup posypu opakuji, ale již pomocí matného laku. Na konec po zaschnutí doupravím strukturu stromku a oblepím páskou místo kmenu a nabarvím na hnědo. Tak a je hotovo. Každý stromek si můžete upravit přesně jak chcete, tedy nic není nemožné. Osobně se výrobu ještě učím a testuji, ale i ta čas výroby jednoho stromku odhaduji max na 15 minut. Můj první smrček byl velice hutný. V další výrobě již tolik zasýpat nebudu a více prostříhám surový stromeček.