![]() |
Profil tunelu - rozměry |
Snad každý na svém modelovém kolejišti staví tunel. Místo kam se vláčky mohou schovat před zraky diváků a ze skrytého odstavného nádraží poslat jinou neokoukanou vlakovou soupravu. Tím navodit ideální provoz na širé trati, či ve stanici plnící se různýma vlakovýma soupravama. V tomto příspěvku vám popíši domácí výrobu tunelového portálu. Přeci jen koupit ideální portál pro vaše kolejiště nelze.
![](http://4.bp.blogspot.com/-0OaME1tI6tI/UkF8ObmSB3I/AAAAAAAAAfs/Ml1fO1SYaWM/s320/20130825_185114.jpg)
Základem tunelového portálu je polystyrenový blok, do kterého si letpájkou vypálíte profil tunelu dle směru vedení koleje. Pokud nevíte rozměry a profil tunelu, poradí vám výkres podle kterého si ohneme odporový drát v pájce. Dále budete potřebovat smirkový papír o hrubosti 180 a více, dle měřítka (180 pro H0). Z tohoto papíru si nařežete dva rozměry obdélníčků, alias kamenných kvádrů. Na vypálený polystyrénový tunel naneseme mírnou vrstvu lepidla (disperzního). Na čelní stranu skládáme obdélníčky jako u zdiva. Poté větší obdélníčky použijeme na olemování tunelového portálu. Pokud chcete vytvořit římsu, či překlad, obalíte dřevěný profil (latičku např. 1 x 2 mm) proužky smirkového plátna. Takto polepený tunel natřeme barvou dle zdiva. Dále světlejší omítkovou hutnější barvou vyplníme spoje bloků a překladů. Portál napatinujeme a zakomponujeme do svého kolejiště.
![](http://2.bp.blogspot.com/-N6vrSAMX5yI/UkF8Kl6OwAI/AAAAAAAAAfg/oBO9MKQVUG8/s320/20130920_194751.jpg)
Výsledek vypadá velice pěkně a modelově. Pokud jste počítač nýtů, můžete si tunelový portál postavit přesně dle originálu i s rozložením kamenných bloků. Tato technika nemusí být využita jen pro tunelový portál, ale nalezne uplatnění i u mostů, propustků, opěrných zdí, či všude kde potřebujeme imitovat kamennou zeď. Dále bych chtěl upozornit na mírnou náročnost a prověření vaší trpělivosti monotonním skládáním obdélníčků do textury zdiva.