3D tisk FDM využitelný pro železniční modely

Nedávno se mi dostala do ruky možnost tisku na 3D tiskárně a zjistit si tak možnosti vlastní výroby doplňků a modelů pro modelová železniční kolejiště. 

Během pár dní jsem zavzpomínal na 3D kreslení v počítači a i po několika letech mi něco v hlavě od střední zůstalo :)

3D FDM tisk - nanášení roztaveného materiálu v tenké vrstvě. Materiály většinou na bázi plastu, ale lze tisknout i nylon, dřevo a další materiály.

Použitelnost pro železniční modely:

Výhody:
Možnost tisku poměrně malých součástek.
Levný tisk, za předpokladu vstupní investice nákupu 3D tiskárny.
Výroba nedostupných modelů a doplňků.
Výroba kopyt pro další zpracování a výrobu.
Výroba přípravků na stavbu modelů jiných stavebních metod.
Pevnost.
Možnost tisku věcí v celku i tam, kde by se to muselo jinou metodou vyrobit z více dílů.
Tisk součástí včetně děr - není potřeba následného vrtání apod.
Možnost výroby temperovaných plastů - křehký vs. pružný.

Nevýhody:
Dražší vstupní investice do zařízení.
Nutnost umět kreslit na PC ve 3D.
Připojení elektrické energie.
Hlučnost a karcinogenita prostředí tisku.
Přesnost.
Kvalita povrchu - nutné další povrchové úpravy.
Dlouhý čas tisku u větších výtisků v řádech hodin.
Horší tisk stropních částí - nutné podpěry a tak další materiál jako ztráta.

Základní paramentry 3D FDM tisku:
Tisk vrstvy od 0,04 mm.
Šířka vrstvy od 0,1 mm s minimální tloušťkou stěny výrobku cca 0,4 mm.
Rychlosti tisku od 20 do 150 m/s.
Materiál struna o průměru 1,75 a nebo 3 mm.
Teploty tavení 150 - 280 °C.

I přes tyto výhody a nevýhody jsem nalezl několik aplikací jak efektivně využít 3D FDM tisk pro modelové kolejiště až do měřítka N (1:160).

Zde máte ukázku 200 litrového sudu v měřítku 1:87. Délka tisku cca 8 minut a výrobní náklady cca do 10 CZK. Spodní okraj není opracován a tak jsou zde vidět malé otřepy.