11. prosince 2021

Návod na stavbu - Podvozky vz.53

 Co budeme potřebovat:

  • stavebnici podvozků vz.53 - SV0001
  • Vrtáček průměr 1,5 mm
  • Vrtáček 2 a anebo 2,2 mm
  • Vrtáček 0,6 mm
  • Závitník do díry M2
  • křížový jemný šroubováček
  • pinzeta
  • jehlový pilník apod.
  • bruska a nebo pilka na kov
  • stahovák na dvojkolí
  • obtisk označení - již brzy na MarfDKnL v odkazech
Časová náročnost: 1 - 2 hodiny + lakování

Potřebné zkušenosti: pokročilý  (začátečník -> pokročilý -> expert)

Obsah stavebnice: 3D resinové díly na stavbu dvou kusů podvozů ve variantě A a nebo B; 4 ks osiček pro dvojkolí; 2 ks šroubků M2 plast; 2 ks čelníků na kolejové pole; 1 ks čelník na připojení vozu/lokomotivy

Stavebnice neobsahuje: dvojkolí N 5,6 mm, vlečnou tyč/drátek s očky, barvy, obtisky

1) Opatrně si rozložíme stavebnici a dočistíme případně otřepy po 3D tisku

2) Opracujeme otvory pro osy dvojkolí a pro budoucí závit. Jednoduše otvory provrtáme vrtákem 1,5 mm a nebo já používám pro lepší vedení a menčí třísku při vrtání, což je pro 3D resinové výtisky lepší, vrtákovýhrubník určený na frézování DPS desek.U podvozkového dílu protáhnu oba souosé otvory spolu, aby byla zaručena souosost.


3) Vrtákem 2 mm a nebo lépe 2,2 mm začistíme otvor pro středový šroub na podvozkovém dílu a dílu masek.

4) Vytvoříme závity M2 do oplenů.


5) Nyní můžeme již podvozek vz.53 sestavit. 

6) Pro dvojkolí jsou přiloženy osičky 1,5 mm v průměru, které zkrátíme na délku cca 19 mm. Na osičku nalisujeme dvojkolí v měřítku N o průměru 5,6 mm. Originální kola stáhneme/rozlisujeme z původní krátké osičky a vyměníme za novou. Celý pojezdový díl doporučujeme před lisováním kol nalakovat.


7A) Verze oplen pro kolejová pole - pokud použijeme verzi oplenu pro kolejová pole, doporučujeme kolejová pole o maximální délce 30 pražců. Podvozky umísťovat ideálně za 3 až 4 pražec od kraje (čím více je dáte ke středu pole, tím více Vám budou v obloucích vybíhat ven a bude hrozit riziko vykolejení!). Spojování kolejových polí se provádí pomocí nasazení čelníku na kolejová pole. Čelník se vlepí na krajní zafixovaný pražec druhého kolejového pole od spodu. U čelníku je potřeba vyvrtat vrtákem 0,6 mm otvor pro spojovací skobu. Spojovací skoba mezi dva vozy se doporučuje 16 mm. Otvor pro spojovací skobu je potřeba vyvrtat i do čelníku vozu. Čelník vozu se nasadí do kinematiky NEM a opře/zavěsí o nárazníky.

7B) Verze vysoký oplen - pro vysoká oplen nepoužíváme čelníky na kolejová pole, nýbrž si zhotovíme očkové spřáhlo z přiloženého drátku dle fotonávodu. Otvory v podvozkovém dílu můžeme opět pročistit 0,6 mm vrtáčkem. Naohýbané spřáhlo vsuneme do otvorů a v druhé straně zajistíme ohnutím, případně lepidlem. K takto připravenému očku již jen připojíme vlečnou tyč, kterou uchytíme ke klasickému očkovému spřáhlu. Vlečná tyč není součástí stavebnice, ale jednoduše si ji můžete zhotovit z kousku drátu o průměru cca 1 mm s očkem pro napojení podvozku a druhým očkem pro očkové spřáhlo. Pro jízdu s traverzami doporučujeme maximální délku traverz cca 22 cm. Samozřejmě pro statický model se meze nekladou. U této varianty bude potřeba traverzy/náklad asi nejspíše fixovat "lepidlem" k oplenu, neb i v originálním provozu se vozí edhézním způsobem. Dbejte při volbě nákladu na ideální vyvážení těžiště modelu.

8) Sestavení celého pojezdu se provede ze 3 hlavních dílů - podvozkový díl, masky a oplen. Vše se ze spodní strany sešroubuje přiloženým šroubkem M2. Utažení je dle citu, aby oplen volně umožňoval otáčení do stran v obloucích. Šroubek je možné fixovat lepidlem z vrchu do závitu oplenu. 



Doufáme, že se Vám stavba vydaří, neb vydařila a přejeme krásné klidné dny strávené u krásných modelů!